fredag, februari 20, 2009

Allt fint

VARNING! Detta är ett pluttninuttigt inlägg om bara bebis bebis bebis. Hehe, har väl börjat inse nu att ALLA är inte så intresserade av allt som har med ungar och graviditet att göra. Känn dig varnad om du känner att du är fel målgrupp för inlägget och får uppjuckreflexer!

Here goes:
Nyss hemkomna från mvc där vi träffat vår barnmorska Susanne. Där pratade vi om hur det gått hittills, hur jag/vi mår och hanterar allt, vi mätte magen och lyssnade på underbara små hjärtljud.

Magens mått tar man genom att mäta från kanten på blygdbenet och upp till översta kanten på livmodern. När man är i v24 ska kanten vara ungefär två tvärfingrar över naveln. Min kant var betydligt högre, typ fyra fingrar över, 23 cm (för de insatta). Hehe, vi får väl hoppas att det är för att bebin har växt väldigt mycket nu men att det kanske lugnar sig lite, det känns ju lite jobbigt om det skulle vara så att jag ska klämma ut en baotabebis :0. Men jag tror faktiskt att bebin bara ligger högt, den har hittat en favoritplats i mitten på magen och där ligger den väl gött, nära mammas hjärta:) Bäst av allt vore om de helt enkelt mätt fel och bebisen kommer någon vecka tidigare för jag längtar så mycket efter den!

Hjärtljuden hördes tydligt och den rörde på sig hela tiden. Hjärtljuden låter som en galoperande häst och när bebin rör sig låter det som ett skrapljud. Pulsen låg på 152 slag/min, en typisk flickpuls för de som tror på sådanna myter. Jag har väl en typisk pojkmage dock om man nu ska analysera, magen putar framåt och bakifrån syns det inte att jag är gravid (om man bortser från rövens bredd). Jag tror inte så mycket, i alla fall inte officiellt, men off the record så tror jag att vi väntar en liten tjeja.

Lite info:
Uträkning utgår från dagens datum: Fre 20 feb 2009.

Din graviditet startade Lör 13 sep 2008.
Din menscykel är ca 31 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 27 sep 2008 (ägglossningen).
Du är på dag 161 av 280. (57,5%).
Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 6 fulla dagar (v22+6).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 19 jun 2009
Du har 119 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 23 - 14 feb - 20 feb 2009
Kroppen: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig genom magen. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger, kanske genom att man känner något ganska kantigt som t.ex kan vara ett skulderblad. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar väldigt mycket när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tänka mig hur den lille ligger där inne och snuttar på tummen nära ditt hjärta :)

Jen sa...

Naw :) Önskar att man hade ett lock man kunde få kika in och gosa lite med den ibland!

Maria sa...

Haha, locket hade ju varit rätt vidrigt ändå. Hahaha.
Åh! jag önskar att jag var längre gången också. Det verkar så mysigt att känna bebben mer. Förresten! Jag tror jag kände en spark idag!