lördag, juni 25, 2011

"Nä, du ska sova nu Viran"

Jag hatar, hatar, hatar, vinter. Jag avskyr den eländiga årstiden med intensiv hetta. Jag skulle inte gråta en tår, inte darra på läppen, inte känna ett uns av saknad om jag aldrig någonsin behövde uppleva vinter eller så mycket som se en snöflinga igen under resten av mitt liv. Och jag älskar sommar. Men det här ljusa nätterna som kommer med sommaren har visat sig vara bitterljuva.

Rutiner är A och O här hemma. Viran ska sova kl 20. Skoningslöst. Undantagstillstånd råder om vi är ute på galej, då kan hon få vara vaken. Oftast är vi dock hemma någorlunda nära kl 20, just för att rutinerna är A och O. Det är mycket för hennes egen skull, men lika mycket för min skull. Kvällarna, när hon har somnat och lugnet sänker sig över lägenheten är heliga för mig. Jag behöver "barnfri" tid för att fungera normalt på dagarna.  

Och det är här som sommarnattens annars så ljuvliga ljus har visat sig vara en troublemaker. Tredje kvällen i rad nu... Lillan har upptäckt powernapsens mirakel, sover i 30 min kl 20 och tycker sen att det räcker. "Varför ska jag sova när ni är vakna och det är dag?" liksom.  Kl är 23.31 och från sovrummet hörs ett mantra: "Nej Viran, du ska sova nu", ackompanjerat av envist illvrål från små men ack så starka stämband. När hon inte skriker håller hon konversation med nallarna, leker tittut, klättrar omkring, tjatar om sin bok, tjatar om lampan och drar alla tricks hon kan. Suck.

Senare kl 00.11, mörkret kommer och hon däckar i min famn.

3 kommentarer:

Maria sa...

Ljuset ja! Vi måste skaffa rullgardin till vårt sovrum, Melker tycker alldeles för ofta att det är morgon vid 4-snåret..

zenita sa...

Vi har samma problem med Nora men vi tröttnade o köpte en mörkläggningsgardin. Den fungerar inte perfekt men klart mycket bättre :)

Hoppas det blir bättre för er snart!

Anonym sa...

Hej!

Känner igen dina problem, vi köpte en mörkläggningsrullgardin (långt ord) och sen den dagen är problemet borta! Ett litet men superbra tips!

Hej från en trogen läsare i öst