fredag, augusti 20, 2010

Ja, men...

Jag: - Ja hej, jag ringer för jag fick barn den 3:e augusti och jag undrar om man måste anmäla något för att få barnbidrag eller om det kommer igång automatiskt?

Tjejen på försäkringskassan: - Det kommer automatiskt. Och om barnet är fött den 3:e augusti så kommer barnbidraget att komma i september. Så den 20 september får du två barnbidrag utbetalade till dig.

Jag: - Två? Varför ska jag få två barnbidrag?

Tjejen på försäkringskassan: - För att du har två barn... ?

Jag: - ... Ja, jag har två barn. Men bara ett som lever.

Tjejen på försäkringskassan: - Jaha! Ok, men då får du ett bidrag den 20 september.

Jag: - Ok, tack, hej!

Tjejen på försäkringskassan: Tack, hej då!

*klick*

Jag: Sjönk ihop i en hög av tårar på köksgolvet. Vissa ord och konstateranden är så hårda och tunga. Även fast vi vet det varje dag, tänker på det varje sekund så blir det ibland så verkligt. "Bara ett som lever".







1 kommentar:

Veronica sa...

Visst är det konstigt. Man tänker det hela tiden men när man hör sig själv säga det högt, då brister det. Kram