måndag, juli 27, 2009

Bara vara bara mamma

Vad gjorde jag förut om dagarna?? Hur kunde jag få 24 timmar att förflyta innan jag hade Winston. Nu hinner jag bara vara mamma. Jag hinner precis att gå upp, amma, böta blöja, bada bebisen, prata med honom, läsa en bok för honom, vyssja, ta promenader så att vi får frisk luft, äta mat och byta en miljon blöjor till, amma, amma, amma och sen natta honom. Sen är den dagen slut, jag däckar utmattad och snart kommer en precis likadan. Det värsta förutom att tiden inte räcker till mer än att vara mamma så blir man dessutom kort i huvudet och kan inte tänka längre än i bebisrelaterade banor. Så när jag nu tänkte blogga lite står det still och när jag pratar med folk kommer jag på mig själv med att inte lyssna ordentligt på vad de säger.

I helgen hade vi iaf en inofficiell välkomstfest för Winston. Daniels kompisar från London, Stockholm och Göteborg var hemma och firade att den lille kommit till världen. Han fick presenter och vi åt mat, glass och herrarna rökte cigarr till hans ära. Väldigt trevligt och Winston sov igenom hela kalaset. Vi var uppe på tok för länge och när han sen vaknade kl 7 dagen efter ville jag mer eller mindre ta livet av mig. Det jag hade fasat för blev ett faktum: No more sovmorgons. Och det gör mig till en riktig bitch, irriterad på det mesta.

Bara nu sitter jag i soffan och känner mig irriterad på att jag inte skriver något intressant alls så jag kan väl lika gärna lägga ner för idag och göra nått nyttigt istället. Typ damsuga, tvätta och bädda rent. Kvinnofällan tar ett extra hårt tag. D är hemma och har semester och tar hand om Winston. Alltså ligger på sofflocket med det sovande barnet på magen så att han inte kan göra något tråkigt som att bidra till ordningen i hemmet. Män. Om kvinnor tog hand om barn på det viset skulle samhället inte röra sig mycket. Nä nu ska jag inte generalisera kring män och kvinnor. Jag vet inget om det, jag vet bara om oss. Jag tar hand om honom med en hand och om allt annat med den andra handen. Faan så bitter jag känner mig nu och tänker dammsuga i rent vredesmod. Grrr.

3 kommentarer:

Pia sa...

Tjenixen
Välkommen till verkligheten...nej skämt och sido, kan förstå att det tar tid att finna sig i alla nya rutiner och Den lille sötnosen Winstons önskemål och krav. Bra sätt att arbeta bort frustrationer genom att dammsuga ,det funkar här med och nu har vi ändå uinga skoluppgifter att tampas med...
Dammsug då det behövs eller boxa på kuddarna i soffan ochresten av tiden kan du byta blöja, mata och kranma den lille killen :)
Ha det, Kram Pia

Maria sa...

män!

Hanna sa...

har hört att man blir grötig i huvudet av att amma så jag tycker du kan skylla ALLT på det! Dock inte saker du kan skylla på Daniel för, för de sakerna ska du såklart skylla på honom:P